close
تبلیغات در اینترنت
خروج سیدحسنی

ورود به انجمن خادمان امام زمان

     http://www.besadegh.com/files/cache/7d2b35a112c88110021cb1d7ac890bae.jpg



برای مشاهده تمامی عناوین مطالب سایت خادم مهدی کلیک فرمایید.



http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/45384309249084608249.gif


انجمن خادمان امام زمان مکانی مناسب برای بحث و گفتگو در مورئ امام زمان (عج) میباشد.درضمن شما میتوانید درصورت علاقه مندی جهت ارتقای فرهنگ مهدویت مطالب ،تصاویر ،کلیپ و ... خودرا برای ما ارسال نمایید.


  برای ورود به انجمن خادمان امام زمان کلیک کنید.



http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/45384309249084608249.gif


آخرین اخبار ایران و جهان:

بصیرت

http://nateg.persiangig.com/basij/basirat-ghalamebasij.jpg


سلام دوستان


امروز اینجا اومدیم تا بگیم یک بخش بسیار مهمی به نام ( بصیرت )در تالار انجمن خادمین مهدی افتتحاح کردیم و مشتاقانه منتظر حضور گرمتان در این تالار هستیم.


اما بصیرت چیست؟

چرا بصیرت ؟

اهمیت بصیرت در چیست؟

در انجمن خادمین مهدی چگونه مباحثی مورد بحث است؟

در سایت خادم مهدی که مختص امام زمان است ، چرا میخواهیم درمورد بصیرت ، رهبری ، و فتنه ها صحبت شود؟


برای پاسخ به این سوالها و مشاهده ی کلیپ ها و تصاویر جالب ، صوت و متن های کوبنده و آگاهی دهنده به این قسمت از تالار انجمن مراجعه نمایید: بصیرت


برای ورود به انجمن اینجا را کلیک کنید



ورود به بخش بصیرت





جستجوگر پیشرفته سایت



آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
loading...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 65 tdet
4 563 sajad
7 1111 fatemeebi
3 493 alireza
2 756 ali23
1 693 ali23
4 1028 ali23
1 600 ashora
6 816 mahdi
3 1791 monji
1 594 monji
2 1008 monji

خروج سیدحسنی|قیام سیدحسنی
خروج سیدحسنی|قیام سیدحسنی

 

سید حسنی,دیلمی , هاشمی

سید حسنی کیست؟وچه خواهد کرد؟

 

در این پست به معرفی سید حسنی وقیام او در اخرالزمان خواهیم پرداخت.

سید حسنی سید بزرگواریست زیبا رو که خالی در دست راست خود دارد ودر بعضی از روایات آمده که او اهل دیلم است که توسط مردم به رهبری انتخاب میشود ولی خود او رغبتی به ان ندارد مردم صدای او رابا این جمله میشنوند که : ای مردم، مضطر و بی پناه را دریابید که گنج های طالقان او را اجابت می کنند . گنج هایی که از طلا و نقره نیستند بلکه انسانهایی استوار هستند.

 

             

                                                                                                                 http:///imgs/2014-09/52505943222529254457.png

 

جناب سید حسنی نیز شعیب بن صالح را به عنوان فرمانده نظامی خود بر می گزیند. و سپس به خراسان و اصفهان وقم رفته و انجا را آرام ساخته و امنیت بر پا می کند. و سپس به خوزستان رفته و تهاجمی که در آنجا واقع شده را دفع می کند و سپس به کوفه رفته و با لشگر سفیانی که دشمن امام زمان(عج) است در گیر شده و لشگر سفیانی را شکست می دهد . سپس خبر می آورند که شخصی در مکه خروج کرده و خود را امام زمان می نامد . وقتی لشگریان او در مورد آن شخص میپرسند . سید حسنی میگویید: باید برویم و ببینیم که او کیست . این در حالی است که او می داند که آن شخص حضرت صاحب زمان (عج) است . ولی می خواهد تا واقعیت آن بر یارانش روشن شود . لذا به سوی مکه حرکت می نمایید. از طرفی هم ممکن است منظور از سید حسنی همان سید خراسانیباشد.

 

یکى دیگر از نشانه هاى ظهور که در روایات بدان اشاره شده است پدیدار شدن پرچم خراسانى است البته آنچه که از سخنان معصومان ـ علیهم السلام ـ بدست مى آید ، پرچم خراسانى مهمترین پرچمهاست. و به این اعتبار ازآن برایات شرقى تعبیر شده که داراى پرچم هاى سیاه هستند.

 

نکته ى دیگر اینکه در روایات به سه پرچم از خراسان اشاره شده است که در سه مرتبه قیام مى کنند که دو مورد از آنها تحقق یافته یکى بیرقهاى سیاه ابو مسلم خراسانى که براى تشکیل دولت بنى العباس بوده است و دوم پرچم مغول که از ناحیه خراسان آمد و دولت بنى العباس را بر هم زد لیکن سوم باقیمانده و اوست که متصل به ظهور امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ خواهد بود و با سفیانى خواهد جنگید. حضرت باقر ـ علیه السلام ـ فرمود:

 

«آنگاه که لشکر سفیانى در کوفه مشغول قتل و غارت باشند بیرقهایى از طرف خراسان برسند که منزلها را بسرعت طى کنند و با ایشان چند نفر از اصحاب قائم ـ ارواحنا فداه ـ باشد»

 

قال رسول اللّه ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم  :

 

 

 

 

(انّا أهل البیت، اختار اللّه لنا الآخرة على الدنیا وانّه سیلقى أهل بیتی من بعدی تطریداً وتشریداً حتّى ترفع رایات سود من المشرق فیسألون الحقّ فلا یعطون فیقاتلون فینصرون فیعطون الذی سألوا فمن أدرکهم منکم أو من أبنائکم فلیأتهم ولو حبواً على الثلج، فانّها رایة الهدى یدفعونها إلى رجل من أهل بیتی یملأ الأرض قسطاً وعدلاً بعدما ملئت جوراً وظلماً).

 

 

براى ما اهل بیت خداوند آخرت را بر دنیا برگزیده است. همانا پس از من دودمانم آواره و مطرود مردم واقع خواهند شد تا آنگاه که پرچمهاى سیاه از سوى مشرق پدیدار شود پس آنان حق را طلب کنند لیکن به ایشان داده نشود پس مى رزمند و پیروز مى شوند پس هر کس از شما و یا نسل شما ایشان را درک کرد باید خود را به آنان رساند اگر چه بر روى یخها بخزد آنان امر را به مردى از خاندان من مى سپارند که زمین را از عدل و داد لبریز مى سازد پس از آنکه از ظلم و جور مالامال شود

 

 

سید حسنی شیعه و پیرو خاندان وحى و رسالت است بر عقیده ى خویش پایبند و استوار و داراى نفوذ گسترده و محبوبیّت در دلهاست او همان کسى است که پیش از سپاه سفیانى و قتل و غارت آنها وارد کوفه مى شود و همزمان با ورود او یمانى نیز از یمن به وى مى پیوندد و سپاه سفیانى را در خارج کوفه از بین مى برند و بعد از آن امر را به امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ تسلیم مى کند و با او بیعت مى کند.

 

امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمودند:

 

یخرج شاب من بنی هاشم بکفّه الیمنى خال، ویأتی من خراسان برایات سود بین یدیه شعیب بن صالح، یقاتل أصحاب السفیانی فیهزمهم

 

امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمودند:

 

جوانى از نسل هاشم که در دست راست وى خالى هست از طرف خراسان با پرچمهاى سیاه خروج مى کند فرمانده لشکر او شعیب بن صالح است و او با لشکر سفیانى نبرد کرده و آنان را متلاشى مى نماید.

 

خروج سید حسنى از نشانه هایى است که در آستانه ظهور حضرت مهدى (ع) رخ مى دهد .خروج سید حسنى با یارانش براى یارى آن حضرت است . سید حسنى جوان خوش صورتى است که از طرف دیلم و قزوین خروج مى کند و با صداى بلند فریاد مى زندکه به فریاد قائم آل محمد(ع) برسیدکه از شما یارى مى طلبد.

 

این سید حسنى ظاهر از فرزندان امام حسن مجتبى (ع) مى باشد. او از مکان خود تاکوفه را از لوث وجود ظالمان پاک مى کند. چون با اصحاب خود واردکوفه مى شود، به او خبر مى دهند که حضرت حجت (ع) ظهورکرده و از مدینه به کوفه تشریف آورده است. پس با اصحاب خود، خدمت آن حضرت مشرف مى شوند و از آن حضرت مطالبة دلائل امامت و مواریث انبیاء را مى نماید. او مى داندکه مهدى (ع) بر حق است، ولکن مقصودش این است که حقیقت امام را بر مردم و اصحاب خود ظاهر نماید. پس آن حضرت دلائل را براى او ظاهر مى کند. وقتى سید حسنى یقین به صدق امام ندا مى کند، مى گوید: الله اکبر دستت رابده تا با تو بیعت کنم . با آن حضرت بیعت مى کند و به پیروى از او، سپاهش نیز بیعت مى کنند

 

این حادثه نیز، در منابع دینى به عنوان نشانه ظهور بیان شده و در مورد آن ، روایاتى از معصومان (ع ) رسیده است . مضمون این روایات آن است که پیش از ظهور مهدى (ع ) در منطقه خراسان (خراسان قدیم : قسمتهاى زیادى از ایران ، افغانستان ، ترکمنستان ، تاجیکستان و ازبکستان ) انقلابى برپا مى شود و مردم در حالى که پرچمهاى سیاه رابه اهتزاز در آورده اند، به حرکت در مى آیند .))

 

ظاهرا، پدیدار شدن این نشانه در آستانه ظهور و یا اندکى پیش از آن است ، به گونه اى که در زمان ظهور، آنان هستند، و حضرت مهدى آنانرا به سوى خویش فرا مى خواند.

 

امام باقر مى فرماید :

 

(( تنزل الرایات السود التى تخرج من خراسان الى الکوفة ، فاذا ظهر المهدى (ع ) بعث الیه بالبیعة .))

 

بیرقهاى سیاهى از خراسان بیرون مى آید و به جانب کوفه به حرکت در مى آیند. پس چون مهدى (ع ) ظاهر شود، اینان وى را دعوت به بیعت مى کنند.

 

غیر از روایت فوق روایات دیگرى نیز وجود دارد که نشان مى دهد، خروج پرچمهاى سیاه از خراسان قیامى است که در آینده و در آستان ظهور برپا مى شود. در حقیقت ، آن پرچمهاى سیاه را یاران مهدى (ع ) به همراه خواهند آورد

 

برخى احتمال داده اند که منظور از خروج پرچمهاى سیاه از خراسان ، همان قیام ابومسلم خراسانى در سال 140 ه – . ق . علیه حاکمیت هزار ماهه بنى امیه است که به از هم گسستن حکومت بنى امیه و روى کار آمدن بنى عباس انجامید.

 

مستند اینان ، روایت زکار از امام صادق (ع ) و برخى قرائن و مؤ یدات تاریخى است . در این روایت ، با اشاره به نام و مشخصات ابومسلم خراسانى ، از وى به عنوان صاحب پرچمهاى سیاه ، یاد شده است .

 

ولى این احتمال درست نیست ، زیرا روایت زکار، که مهم ترین مستند و دلیل آن به شمار مى رود، از نظر سند ضعیف و غیرقابل اعتماد است . افزون بر این ، تطبیق این نشانه بر شورش ابومسلم خراسانى در پیش از یک قرن قبل از تولد مهدى (ع ) و نشانه ظهور دانستن آن ، بسیار بعید است .

 

به نظر مى رسد تبیین حوادث و وقایع دوران بنى امیه و بنى عباس ، در برخى روایات ، به منظور هوشیار ساختن مسلمانان و آگاهى دادن به آنها نسبت به وظایف حساس خویش در آن دوران است نه تبیین علام ظهور.

 

پیش گویى این حوادث ، به خاطر اهمیت فوق العاده آن براى مسلمانان آن زمان و نسلهاى آینده بود.

 

این نکته نیز در خور توجه است که حاکمان بنى عباس تلاش مى کردند، قدرت را از دست بنى امیه بگیرند، از این روى ، ((نفس زکیه )) را مهدى معرفى مى کردند و از جانب دیگر سعى مى کردند شورش ابومسلم خراسانى را در راستاى قیام مهدى (ع ) و نشانه ظهور وى قلمداد کنند. بر این اساس ، همان گونه که پیش از این هم یادآور شدیم ، بعید نیست حاکمان بنى عباس ، به دلخواه خویش ، در این روایات دست برده باشند و آنها را با خود تطبیق کرده باشند

 

 

 

 

 

 

 

امیرالمومنین علی(ع) در این خصوص می‌فرمایند:

 

پیش از قیام سفیانی، سید هاشمی (حسنی) از گیلان خروج می‌کند و سید مشرقی (خراسانی) او را یاری می‌کند، سپس (سید هاشمی) به سوی بصره می‌تازد و آن را ویران می‌کند و به سوی کوفه عزیمت کرده و آن را آباد می‌کند، آنگاه سفیانی برای نبرد با او (سیدهاشمی) آماده می‌شود و با سپاهیانش برای نابودی او حرکت می‌کند

 

قیام سید خراسانی :

 

 هنگامی که بشنوید مردمی از طرف مشرق می‌آیند که بسیار با ذکاوت هستند و مردم از شکل آنان دچار شگفت می‌شوند، بدانید که ساعت فرا رسیده است

 

رسول اکرم (ص)فرمودند: سپاهیان خراسان به حرکت در می‌آیند شعیب‌بن صالح تمیمی در طالقان به آنان می‌پیوند و در خوزستان با یک سید موسوی بیعت می‌کند، پرچمی برای چماقداران کرد فراهم می‌گردد، عرب‌های سرزمین ارمنی‌ها و سیکلوبها غلبه می‌کند و هِرقَل (آسیای صغیر شهری در اسرائیل) در برابر فرماندهان سفیانی تسلیم می‌شود

 

از محمدبن حنیفه منقول است که گفت: پرچمی از خراسان خارج می‌شود و بعد از آن پرچم دیگری خارج می‌شود و علم می‌شود که لباس‌های آنان سفید است و در پیشاپیش آن مردی از بنی ‌تمیم که به آن شعیب بن صالح گفته می‌شود تا اینجا که گفت: در این زمان است که مردم ظهور مهدی را آرزو می‌کنند و او را می‌خواهند

 

رسول الله (ص) فرمودند:

 

بدرستیکه اهل مشرق با مردی از بنی‌هاشم بیعت می‌کنند پس بعد از آن خارج می‌شود از اهل خراسان مردی از بنی‌تمیم که در پیشا‌پیش آنهاست که اگر کوه‌های محکم هم در مقابل او قرار بگیرند آنها را منهدم می‌کند پس او با لشگر سفیانی روبرو می‌شود که با هم جنگ می‌کنند که گروه زیادی از آنان را می‌کشد و از بلدی به بلد دیگر می‌رود تا اینکه به عراق می‌رسد و درعراق دوباره با سفیانی روبرو می‌شود و جنگ در می‌‌گیرد که در این جنگ سفیانی براو غلبه می‌کند و آن سید هاشمی به سمت مکه فرار می‌کند و در آن هنگام خارج می‌شود تمیم‌بن صالح (که هاشمی است) در حالی که در بیت‌المقدس پنهان شده است و زمانی که مهدی ظهور کند آن بنی تمیمی (هاشمی) از بیت‌المقدس خارج می‌شود.

 

سید حسنی و سید خراسانی در ویکیپدیا :

به اعتقاد شیعیان، سید حسنی جوانی‌ست از نوادگان حسن مجتبی، امام دوم شیعیان، که در آخر الزمان از سرزمین دیلم برمی‌خیزد و با صدای بلند می‌گوید که به فریاد مهدی آل محمد برسید که از شما کمک می‌طلبد.[۱] او با سپاهی که بیشترش از مردم طالقان است، به کوفه لشکرکشی می‌کند و پس از پیروزی در آنجا، با مهدی بیعت می‌کند.

اکثر روایات در مورد سید حسنی ضعیف هستند و نجم‌الدین طبسی بر این باور است که به جز آنکه خروج او از علائم ظهور است، بقیهٔ اطلاعات در مورد او قابل اعتماد نیستند.[۲]

از جعفر صادق، امام ششم شیعیان، درباره سید حسنی اینگونه روایت شده‌است:[۳][۴]

حسنی، آن جوانمرد خوشرویی که از طرف دیلم خروج می‌کند و با بیان فصیح فریاد می‌زند: «ای آل احمد! اجابت کنید دردمند پریشان حال را و از پیرامون ضریح جدش رسول خدا ندا می‌کند» پس گنجینه های الهی در طالقان او را اجابت می‌کنند. [آن‌ها] گنج‌هایی از طلا و نقره نیستند؛ بلکه مردانی‌اند همانند قطعه های آهن. بر اسب‌های چابک سوار شده و حربه هایی به دست می‌گیرند. پیوسته ستمگران را می‌کشند، تا این‌که وارد کوفه می‌شوند؛ در حالیکه بیشتر جاهای زمین از لوث وجود بی دینان پاک گشته، سید حسنی آن‌جا را محل اقامت خود قرار می‌دهد.»

شیخ طوسی در الغیبه خروج او را از حجاز می‌داند که در ابتدا دعوی مهدویت می‌کند ولی سپس اعتراف کرده و با مهدی همراه می‌گردد.[۵]

چهل هزار نفر از زیدیه نیز در سپاه وی هستند، که البته در زمان بیعت حسنی با مهدی، حاضر به بیعت نشده و از سپاه وی جدا و پس از سه روز جنگی میان دو سپاه روی می‌دهد که همه زیدیه در آن جنگ کشته می‌شوند. علت شکستن بیعت این گروه اینست که حسنی هنگام رویارویی با مهدی از وی درخواست معجزه‌ای می‌کند، اما پس از معجزه، گروه زیدیه آن را سحر و جادو دانسته و نمی‌پذیرند.[نیازمند منبع]

مدارکی که سید حسنی از مهدی درخواست می‌کند این‌گونه گفته شده‌اند: عصا، انگشتر، پیراهن، زره، اسب، شتر، دل‌دل، یعفور، و براق پیامبر اسلام، و قرآن علی بن ابی‌طالب.[۶]

پانویس

  1. تونه‌ای, مجتبی (1387). موعود نامه فرهنگ الفبایی مهدویت (in فارسی) 1. قم: چاف. p. 416.
  2. طبسی, نجم الدین (1388). “نگرشی در روایات سید حسنی“.انتظار موعود (in Persian) (31): 25–50.
  3. رجالی تهرانی, علیرضا (1387). “56: پرسش: سیّد حسنی کیست؟”. یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج) (in فارسی) 1. قم: بلوغ. p. 188.
  4. بحار الانوار، جلد ۱۳ باب ۳۲ روایت مفضل بن عمر، ترجمه فارسی با نام مهدی موعود جلد ۲ ص ۳۲۵
  5. کورانی، علی. المعجم الموضوعی لاحادیث الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف. بیروت: دار المرتضی. ۵۳۱.
  6. رجالی تهرانی, علیرضا (1387). “56: پرسش: سیّد حسنی کیست؟”. یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج) (in فارسی) 1. قم: بلوغ. p. 189.

قیام خراسانی اشاره به یکی از نشانه های ظهور مهدی از دیدگاه شیعیان دارد. بنا بر نوشته های نویسندگان و روحانیان شیعه مانند شیخ توسی و نعمانی، در آخرالزمان، فردی از جانب خراسان، برای یاری مهدی و جنگ با سفیانی قیام خواهد داد.[۱]

بنابر دیدگاه شیعه، پيش از ظهور مهدی، معترضی در ميان پارسيان[نیازمند منبع]، ظاهر شده و رهبرى سياسى مردم معترض را به عهده مى گيرد. شعيب بن صالح نيز رهبرى نظامى ايرانيان را برعهده می‌گیرد. به عقیده شیعه، او نقش بزرگی پیش از ظهور و قیام مهدی ايفاء مى كند. او جنگ را در خاورمیانه هدایت می کند. روايات شیعه، اورا از نسل علی ابن ابی طالب (امام اول شیعیان) معرفی می کنند.[منبع] روایاتی، او را داراى خالهایی برگونه راست توصیف کرده اند. اما رواياتى كه در منابع حديث درجه اول شيعه، مانند غيبت نعمانى و طوسى، در خصوص اين شخص وارد شده است، احتمال دارد که ايشانرا به ياور خراسانيان يا رهبر اهالى خراسان يا فرمانده لشكری از خراسان تفسيركرد. یعنی، نسبت ايشان به خراسان، به اين معنی نيست كه حتماً، اهل استان خراسان باشد.[۱]

پانویس

  1. مرکز جهانی اطلاع رسانی اهل بیت به نقل از سید علی کورانی. «سید خراسانی». مرکز جهانی اطلاع رسانی اهل البیت

خروج سیدحسنی,قیام سید حسنی,سیدحسنی,از نشانه های ظهور خروج سید حسنی,درباره سید حسنی,سید حسنی و ارتباط آن به امام زمان,سید حسنی کیست؟,سیددیلمی,سیدهاشمی

 

 

  http:///imgs/2014-09/66547414851961693034.gif

 

 

تعداد بازديد : 285
مطالب مرتبط
آغاز امامت امام زمان مبارک باد
مهدویت و انتظار از دیدگاه شهید مطهری
فلسفه غیبت امام زمان
موانع ظهور امام زمان چیست؟
چگونه میتوان از ياران امام زمان(عج) باشم؟
ماجرای شهادت حضرت فاطمه الزهرا به همراه بررسی انواع نقل و قول ها
سالروز آغاز امامت امام زمان
نزول حضرت مسیح در هنگام ظهور
28 صفر رحلت پیامبر
آثار و فواید انتظار برای امام زمان
بخش نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

از خادم مهدی حمایت کنید