close
تبلیغات در اینترنت
پزسش و پاسخ مهدویت

ورود به انجمن خادمان امام زمان

     http://www.besadegh.com/files/cache/7d2b35a112c88110021cb1d7ac890bae.jpg



برای مشاهده تمامی عناوین مطالب سایت خادم مهدی کلیک فرمایید.



http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/45384309249084608249.gif


انجمن خادمان امام زمان مکانی مناسب برای بحث و گفتگو در مورئ امام زمان (عج) میباشد.درضمن شما میتوانید درصورت علاقه مندی جهت ارتقای فرهنگ مهدویت مطالب ،تصاویر ،کلیپ و ... خودرا برای ما ارسال نمایید.


  برای ورود به انجمن خادمان امام زمان کلیک کنید.



http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/45384309249084608249.gif


آخرین اخبار ایران و جهان:

بصیرت

http://nateg.persiangig.com/basij/basirat-ghalamebasij.jpg


سلام دوستان


امروز اینجا اومدیم تا بگیم یک بخش بسیار مهمی به نام ( بصیرت )در تالار انجمن خادمین مهدی افتتحاح کردیم و مشتاقانه منتظر حضور گرمتان در این تالار هستیم.


اما بصیرت چیست؟

چرا بصیرت ؟

اهمیت بصیرت در چیست؟

در انجمن خادمین مهدی چگونه مباحثی مورد بحث است؟

در سایت خادم مهدی که مختص امام زمان است ، چرا میخواهیم درمورد بصیرت ، رهبری ، و فتنه ها صحبت شود؟


برای پاسخ به این سوالها و مشاهده ی کلیپ ها و تصاویر جالب ، صوت و متن های کوبنده و آگاهی دهنده به این قسمت از تالار انجمن مراجعه نمایید: بصیرت


برای ورود به انجمن اینجا را کلیک کنید



ورود به بخش بصیرت





جستجوگر پیشرفته سایت



آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
loading...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 50 tdet
4 550 sajad
7 1078 fatemeebi
3 475 alireza
2 736 ali23
1 673 ali23
4 1002 ali23
1 584 ashora
6 790 mahdi
3 1773 monji
1 580 monji
2 985 monji

پرسش و پاسخ مهدویت - بخش دوم
پرسش و پاسخ مهدویت - بخش دوم

با سلام

 پرسش و پاسخ در مورد امام زمان

 

در این پست بخش دوم سوالات در مورد مهدویت وامام زمان همراه با پاسخ هایی درج گردیده است . لذا از دوستان خواهشمندیم در صورت داشتن هرگونه نظر یا انتقادی در قسمت نظرات به ما اعلام نمایند.

سوالات این بخش :

* لطفاً در مورد مهدويت بيشتر توضيح دهيد ؟

* آيا در بين سربازان امام زمان(عج) زنان نيز وجود دارند؟ تعداد آنها چقدر است؟ بيشتر ياران مهدي(عج) از چه گروهي مي باشند؟ پيران، جوانان يا.....؟

 

بقیه سوالات همراه با پاسهخ ها در ادامه مطلب...

 

 

 

سوالات مهدویت :

 

* لطفاً در مورد مهدويت بيشتر توضيح دهيد ؟

* آيا در بين سربازان امام زمان(عج) زنان نيز وجود دارند؟ تعداد آنها چقدر است؟ بيشتر ياران مهدي(عج) از چه گروهي مي باشند؟ پيران، جوانان يا.....؟

* آيه اي صريح در باره امام زمان (عج) بيان نماييد؟

* چه دليلي بر متولد شدن امام مهدي(ع) درست است؟ آيا كسي آن حضرت را بعد از تولد ديده است؟

* چرا نبايد امام زمان را با نام م_ح_م_د ايشان خواند؟

* اوّلين كسي كه با امام زمان(عج) بيعت كرده و دست حضرت را مي بوسد كيست؟

* امام زمان (عج)بر اعمال ما ناظر هستند ؟ اگر جواب بلي است ، چگونه حضرت بر اعمال ما ناظر است؟ (كيفيت آن را توضيح دهيد)

* اكنون در زمان غيبت امام عصر ولايت ايشان چگونه است و در چه اموري جاري است؟

 

و اماپاسخ به سئوالات دوستان

لطفاً در مورد مهدويت بيشتر توضيح دهيد ؟

دوست محترم!

انديشه مهدويت، به طور كلي، اعتقاد به ظهور منجي و نجات دهنده در آخرالزمان است. اين اعتقاد در همه يا اكثر ملل جهان وجود دارد.

 

اين اعتقاد در فرهنگ شيعي نيز، عقيده به ظهور امام عصر(عج) است كه با آمدن ايشان جهان پر از عدل و قسط مي شود، و ريشه ظلم و ظالم و بساط تبعيض و بي عدالتي برچيده مي گردد.

 

مهدويت در نزد شيعيان همان باور و ايمان به ظهور امامي از تبار امامان معصوم(ع) و از فرزندان رسول گرامي اسلام(ص) كه از طرف خداوند متعال برگزيده شده، و از همان صدر اسلام وعده ظهور او در آخرالزمان داده شده است. خصوصيت بارز مهدويت شيعي آن است كه ايشان منجي موعود را زنده غائبي مي دانند كه هم اكنون هم ناظر بر اعمال انسانها است، و احياناً به طور محسوس نيازها را پاسخ مي دهد.

 

كسي كه به مهدويت قائل است هميشه حق را زنده و باقي مي داند، و اين اثر بزرگي در ايجاد اميد و رفع يأس نااميدي دارد؛ امري كه براي حيات و پيشرفت مادي و معنوي يك جامعه لازم و گريزناپذير است.

 

اين خصيصه در مهدويت به معناي شيعي آن پر رنگ تر است؛ چرا كه اين اميد تنها به آخرالزمان معطوف نيست، بلكه در هر لحظه اين اميد وجود دارد.

 

با مهدويت و ظهور امام مهدي(عج)، اسلام همچنان در آغاز يا ميانه راه است؛ يعني با اين اعتقاد، اسلام بيش از آن كه دين چهارده قرن پيش باشد، دين حال و آينده است.

 

پس نقش عملي مهدويت در پاسداري از اسلام موجود و گسترش و توسعه آن بسيار حساس و قابل توجه است؛ و اين انديشه عقيده اي است كه مسلمانان را از اين كه عمر اسلام را تمام بدانند و تسليم كفار و مكتب هاي منحرف شوند، و يا جهان را از اسلام بي نياز و يا محروم بدانند، مصونيت مي بخشد.

 

عقيده مهدويت با ابعاد سازنده خود سنگر روحي و عقيدتي مقاومت مسلمانان بوده و هست.

 

اعتقاد به مهدويت و ايمان داشتن به ظهور منجي عالم بشريت، روح تازه اي در كالبد اسلام مي بخشد و مسلمانان را از يأس و نااميدي بيرون آورده و به آنان اعتماد به نفس و بيداري مي دهد، و به آنان تذكر مي دهد كه آينده نگر باشيد و اول در فكر و عمل به دنبال اصلاح خود، و سپس اصلاح و تربيت جامعه خويش باشيد و بدانيد كه آينده اسلام و مسلمين روشن بوده، و آينده از آن حق است.

 

به اميد رسيدن به چنين روزي.

 

براي مطالعه بيشتر مي توانيد به كتاب "امامت و مهدويت"، نوشته آيت الله صافي گلپايگاني، در 3 جلد، به ويژه جلد دوم، مراجعه نماييد.

 

پيروز باشيد- مشاوره مذهبي ـ قم.

 


 

آيا در بين سربازان امام زمان(عج) زنان نيز وجود دارند؟ تعداد آنها چقدر است؟

بيشتر ياران مهدي(عج) از چه گروهي مي باشند؟ پيران، جوانان يا.....؟

دوست عزيز!

1ـ در رواياتي از اهل بيت ـ عليهم السلام ـ به وجود زن در بين سربازان امام زمان ـ عج الله تعالي فرجه الشريف ـ اشاره شده است.

در روايتي از امام صادق ـ عليه السلام ـ آمده است: «با حضرت قائم ـ عليه السلام ـ سيزده زن همراه است.»(اثبات الهداة، ج7، ص150)

و در روايتي از امام باقر ـ عليه السلام ـ چنين آمده است: «سوگند به خدا، سيصد و اندي مرد مي‌آيند كه در ميانشان 50 نفر زن هستند.»(بحارالانوار، ج52، ص223)

2ـ روايتي از امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ نقل شده است كه فرمودند: «أصحاب المهدي شباب لا كهل فيهم إلا كالكحل في العين او كالملح في الزاد» يعني اصحاب امام زمان ـ عليه السلام ـ جوانانند و پير در بين آنان نيست، مگر به اندازه سورمه در چشم يا نمك در غذا ـ يعني خيلي كم.(معجم الملاحم والفتن، ج1، ص98)

با آرزوي توفيق- مشاوره مذهبي ـ قم.

 


 

آيه اي صريح در باره امام زمان (عج) بيان نماييد؟

دوست گرامي!

مفسران با استناد به روايات، آيات بسيار زيادي را بر امام زمان(عج) تطبيق داده و ايشان را مصداق اكمل آن آيات دانسته اند؛ كه به سه آيه اشاره ميشود:

1ـ «و نُريدُ اَنَّ نَمُنُّ علي الذينَ استضعفوا في الأرض و نَجعَلُهُم أئمة و نَجعَلُهُم الوارثين» يعني اراده كرده ايم كه بر آن طايفه ضعيف نگاهداشته شده در آن سرزمين منت گذارده و آنها را پيشوايان خلق قرار دهيم و وارث ملك و جاه گردانيم.(قصص/5) در برخي از روايات، اين آيه بر ظهور امام زمان(عج) تطبيق داده شده است؛ از جمله حضرت علي(ع) كه در باره اين آيه ميفرمايند: مراد آل محمد(ص) ميباشد كه خداوند مهدي(عج) ايشان را بعد از سختي هايشان ظاهر كرده و باعث عزت آنها و ذلت دشمنانشان ميشود. (تفسير نورالثقلين، عبدعلي حويزي، ج4، ص110)

2ـ «وَعَد الله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنّهم في الأرض …» يعني خداوند به كساني از شما بندگان كه ايمان آورد و نيكوكار گردد وعده فرمود كه در زمين خلافت دهد.(نور/55) كه روايات مصداق اكمل اين خلافت را دوران ظهور امام زمان(عج) معرفي مينمايد؛ از جمله امام صادق(ع) بعد از خواندن اين آيه فرمود: مراد از آن حضرت قائم(عج) و اصحاب حضرت ميباشند.(بحارالانوار، ج51، ص58، حديث50)

3ـ «و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون» يعني بعد از تورات در زبور داود نوشتيم كه حتماً بندگان نيكوكار من وارث زمين خواهند شد.(انبياء/105) امام باقر(ع)مي فرمايد: مراد اين آيه اصحاب مهدي(عج) در آخر الزمان ميباشند.

 

نكته قابل توجه اين است كه اين گونه برداشتها از آيات قرآن كريم ناظر به جنبه تأويلي آيات است، و بر اساس آن مصداق آيات قرآني محدود به يك مورد خاص نيست، و مي تواند مصاديق و موارد متعددي را شامل شود. ولي آنچه مسلم و حتمي است اين است كه تأويلات فوق، كه مستظهر به روايات معصومين است، از بارزترين مصاديق و مواردي است كه اين آيات شريفه آنها را در بر مي گيرد.

 

پيروز باشيد- مشاوره مذهبي ـ قم.

 


 

چه دليلي بر متولد شدن امام مهدي(ع) درست است؟ آيا كسي آن حضرت را بعد از تولد ديده است؟

دوست گرامي!

بنابرآنچه كه مورخان شيعه و سنّي در خصوص تاريخ و چگونگي ولادت حضرت مهدي(عج) نوشته اند، اصل ولادت خجسته امام زمان(ع) و به دنيا آمدن ايشان، جزء امور مسلم و قطعي تاريخ بشر است.

به عنوان نمونه، مورّخ شهير اهل سنت، علي بن حسين مسعودي مي گويد:"در سال 260 ابومحمد حسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بي علي بن ابيطالب عليهم السلام، در زمان خلافت معتمد عباسي درگذشت. او به هنگام درگذشت، 29 سال داشت، و او پدر مهدي منتظر است."("مروّج الذّهب"، مسعودي، ج4، ص199)

و شيخ سليمان قندوزي گويد:"خبر معلوم و مسلّم، در نزد موثّقان، اين است كه ولادت قائم(ع)، در شب نيمه شعبان سال 255 هجري قمري، در شهر سامرّا واقع شده است."("ينابيع المودّة"، قندوزي، ج3، ص144)

اما از آنجايي كه خلفاي بني عباس دانسته بودند كه دوازدهمين امام شيعيان همان مهدي موعود است كه زمين را پر از عدل و داد مي كند و دژهاي گمراهي و فساد را درهم مي كوبد و نيز مي دانستند كه از فرزندان امام حسن عسكري(ع) است؛ در صدد برآمدند اين نور را خاموش كنند. از اين رو امام مهدي(عج) از نخستين روز ولادت، همواره در نهان مي زيست و مردم به طور عموم او را نمي ديدند. ولي با اين وجود، عدّه اي از اصحاب امام حسن عسكري(ع) بودند كه توفيق شرفيابي را يافته بودند. بعضي از آنها عبارتند از:

1. حكيمه خاتون، دختر امام جواد، خواهر امام هادي و عمه امام حسن عسكري عليهم السلام، كه شب تولد حضرت مهدي(ع)، او را زيارت كرد، و نسيم و ماريه ـ كنيزان آن حضرت ـ گفتند: تا آن كودك متولد شد به خاك سجده كرد و انگشت سبّابه را رو به آسمان بلند نمود و عطسه زد و گفت"الحمدلله رب العالمين، و صلي الله علي محمد و آله".("الزام النّاصب"، شيخ حائري يزدي، ج1، ص340)

2. ابوبصير خادم است كه گفت: بر صاحب الزمان(ع) وارد شدم، در حالي كه درون گهواره بود، نزديك رفتم و سلام كردم، حضرت فرمود: مرا مي شناسي؟ عرض كردم: آري، تو بزرگ و سيد من و فرزند امام من هستي ... حضرت فرمود:"انا خاتم الاوصياء، و بي يرفع البلاء من اهلي و شيعتي."("كشف الغمّه"، علامه اربلي، ج2، ص499)

3. سعدبن عبدالله قمي است كه با نامه هاي فراوان با جمعي براي زيارت آن حضرت به سامره رفته و طرف راست امام حسن(ع)، كودكي را ديدند كه مانند ماه درخشان بود، پرسيدند: اين كيست؟ گفته شد:"مهدي قائم آل محمد(ص)" است. ("الزام النّاصب، ج1، ص342)

4. روزي جمعي از شيعيان ـ چهل تن ـ نزد امام يازدهم آمدند، و از آن امام تقاضا كردند كه حجّت پس از خويش را به آنان بنماياند و بشناساند و امام چنين كرد. و آنان پسري را ديدند كه بيرون آمد همچون پاره ماه، شبيه به پدر خويش، امام عسكري(ع) فرمود: "پس از من، اين پسر، امام شماست، و خليفه من است در ميان شما، امر او را اطاعت كنيد، از گرد رهبري او پراكنده نگرديد كه هلاك مي شويد و دينتان تباه مي گردد اين را هم بدانيد كه شما او را، پس از امروز، نخواهد ديد، تا اين كه زماني دراز بگذرد، بنابراين از نايب او،"عثمان بن سعيد"، اطاعت كنيد." (الزام النّاصب، ج1، ص341)

5. ابوسهل نوبختي گويد: در آن حال بيماري، امام عسكري خواست تا آن كودك را نزد او آورند. مهدي را كه در آن هنگام كودك بود، نزد پدر آوردند. وي به پدر سلام كرد. من به او نگاه كردم، رنگي سفيد و درخشان داشت، موهايش پيچيده و مجعّد بود و دندان هايش گشاده، امام حسن(ع) او را با جمله"يا سيّد اهل بيته" ـ يعني اين سرور خاندان خود ـ مخاطب قرار داد، سپس از آن فرزند خواست تا در خوردن دوايي كه برايش جوشانيده بودند به او كمك كند. او چنين كرد. سپس پدر را وضو داد. آنگاه امام عسكري(ع) به او فرمود:"اي پسرك من! تويي مهدي، و تويي حجّت خدا بر روز زمين ... ." (همان، ص 351)

براي مطالعه بيشتر در اين زمينه مي توانيد به كتاب "يكصد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان(عج)"، از عليرضا رجالي تهراني،‌ انتشارات نبوغ مراجعه نماييد.

پيروز باشيد- مشاوره مذهبي ـ قم.

 


 

چرا نبايد امام زمان را با نام م_ح_م_د ايشان خواند؟

دوست گرامي!

در اين باره، چند نظريه را مي‌توان مطرح كرد.

 

1ـ نام نبردن حضرت صاحب الزمان(عج) به اسم اصلي، شايد كنايه از بزرگداشت مقام و تعظيم آن حضرت باشد. معمولاً انسان كسي را كه برايش بسيار حرمت قائل است به اسم، حكايت و خطاب نمي‌كند.

 

2ـ پنهان داشتن امر از غير شيعيان: در زمان سلاطين غير شيعي انتساب به حضرت صاحب الزمان(عج) مي‌توانست موجبات اذيت و آزار شيعيان را فراهم آورد. از اين رو امامان شيعه با نهي از ناميدن آن حضرت با اسم اصلي ايشان، در حقيقت شيعيان را امر به تقيّه كرده‌اند.

 

3ـ شايد ناميدن ايشان به اسم واقعي، كنايه از نشان دادن ايشان و راهنمايي اشخاص به مكان آن حضرت باشد. و از اين جهت در بعضي روايات از ناميدن ايشان تنها در مجامع عمومي نهي شده است. در توقيعي از حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) در اين باره آمده است:«ملعون ملعون من سمّاني في محفل من الناس» يعني از رحمت خدا به دور است هر كس در ميان مردم نام مرا ببرد.(بحارالانوار، ج51، ص33)

4ـ احتمال ديگر هم آن است كه اين امر به جهت حفظ احترام حضرت رسول اكرم(ص) باشد، تا نكندتوجه و توسلات ما به حضرت ولي عصر(عج)، نام مبارك حضرت ختمي مرتبت را تحت شعاع قرار دهد؛ خصوصا كه كنيه مبارك امام هم همان كنيه مبارك رسول گرامي اسلام است. نگارنده احتمال اخير را ترجيح مي دهد، هر چند در كتاب و منبعي نديده است.

 

با آرزوي توفيق- مشاوره مذهبي ـ قم.

 


 

اوّلين كسي كه با امام زمان(عج) بيعت كرده و دست حضرت را مي بوسد كيست؟

دوست گرامي!

از روايات چنين استفاده مي شود كه اوّلين كسي با حضرت مهدي(عج) بيعت كرده و به دست مبارك آن جناب بوسه مي زند، حضرت جبرئيل امين فرشته مقرّب الهي است.

مفضّل بن عمر، از امام صادق(ع) روايت كرده كه فرمود:"آنگاه كه خداوند به حضرت قائم اجازه خروج دهد، آن حضرت به منبر رود، پس مردم را به سوي خويش دعوت كند، و به خداوند سوگندشان دهد، و به حق خويش آنها را بخواند، و به اين كه بين ايشان و روش رسول خدا(ص) رفتار كند و به كردار آن حضرت عمل كند. آنگاه خداوند جبرئيل را مي فرستد كه نزد او بيايد، جبرئيل در حجر اسماعيل نزد آن حضرت مي آيد و مي گويد: به چه چيز مردم را مي خواني؟ حضرت قائم(ع) دعوت خود را به او خبر دهد. جبرئيل مي گويد: من نخستين كسي هستم كه با تو بيعت مي نمايم، دست خويش را براي بيعت باز كن، پس دست به دست آن حضرت گذارد، و متجاوز از سيصد و ده مرد نزد او بيايند و با او بيعت نمايند، و در مكه مي ماند تا يارانش به ده هزار نفر برسد، سپس از آنجا به مدينه رهسپار گردد."("مهدي موعود"، ترجمه و نگارش علي دواني، ص1154)

و نيز وارد شده كه حضرت قائم(عج) پشت به حرم(خانه كعبه) مي دهد و دست خود را دراز مي كند مثل دست موسي ... آنگاه مي فرمايند: اين دست خداست و از جانب خداست و به امر خدا كشيده شد، و اين آيه را تلاوت مي كند :"ان الذين يبايعونك انما يبايعون الله يدالله فوق ايديهم، فمن نكث فانما ينكث علي نفسه ...". پس اول كسي كه دست آن حضرت را مي بوسد جبرئيل است، و با آن جناب بيعت مي نمايد و پشت سر او فرشتگان و نجباي جنّ و نقيبان آن حضرت بيعت مي كنند." (اسرار العقائد، ج 2، ص 100 ـ به نقل از كتاب "يكصد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان(عج)"، از عليرضا رجالي تهراني،‌ انتشارات نبوغ ).

پيروز باشيد- مشاوره مذهبي ـ قم.

 


 

امام زمان (عج)بر اعمال ما ناظر هستند ؟ اگر جواب بلي است ، چگونه حضرت بر اعمال ما ناظر است؟ (كيفيت آن را توضيح دهيد)

دوست گرامي!

امام عصر (ع) نه تنها بر اعمال ما بلكه به همه حوادث عالم احاطه علمي دارد. اثبات اين مطلب غير از تحليل چگونگي اين احاطه است. اثبات اين مطلب از راه نقل روايات متواتره اي ممكن است كه در جوامع حديث شيعه ـ مانند كافي، بصائر، كتب شيخ صدوق و كتاب بحارالانوار و غير آنها ـ ضبط شده است.

 

به موجب اين روايات كه به حد و حصر نمي آيد امام از راه موهبت الهي، به همه چيز واقف و از همه چيز آگاه است و هر چه را بخواهد به اذن خدا با توجهي كه مي كند، مي داند.(ر.ك. به "معنويت تشيع"، علامه طباطبائي، ص214)

براي اين مطلب برهان عقلي هم اقامه كرده اند، كه به تعبير مرحوم علامه تقرير آن به سلسله اي از مسائل پيچيده عقلي متوقف است؛ و چون از موضوع سؤال خارج است، ما هم از آن مي گذريم.

 

اما در مقام تحليل چگونگي اين علم به اجمال مي توانيم بگوئيم كه امام زمان عليه السلام انسان كامل است، و انسان كامل آئينه اي است كه جز جمال و كمال و جلال خداوند چيزي را نشان نمي دهد ـ يعني هر آنچه از جمال و كمال و جلال حق در آن تابيد همان را نشان مي دهد. خاصيت آيينه شفاف آن است كه از خود چيزي ندارد، و هر صورتي كه در مقابل آن قرار گرفت همان را نشان مي دهد.

 

به عبارت ديگر، انسان كامل مظهر اسم اعظم خداست، و اسم اعظم نه لفظ است و نه مفهوم، بلكه مقامي است كه هر كس به آن مقام رسيد مي تواند در عالم تصرف كند و منشأ كارهاي خارق العاده شود.

 

بنابراين امام عصر عليه السلام كه مظهر اراده فعلي حق است، مي تواند با اراده خود هر چه را خواست در خارج از صحنه نفس خود محقق كند، يعني همانگونه كه با صدور فرمان "كن" ـ يعني باش ـ اراده تكويني خداوند محقق مي شود، با "بسم الله" آن حضرت عليه السلام نيز هر چيزي محقق مي گردد. "بسم الله" آن حضرت به منزله "كن" خداوند است.

 

فعل خداي سبحان در موطن قلب امام عصر عليه السلام ظهور مي كند، چون او مظهر اسماء الهي است.

 

اين اجمالي از مقام امام معصوم و انسان كامل بود، كه با توجه به آن علم او به حوادث عالم هم روشن مي شود.

 

نكته اي در اينجا هست، كه استاد جوادي آملي حفظه الله در باره آن مي فرمايد: امام عليه السلام كه كون جامع و داراي همه نشات وجودي است، در مرتبه نورانيت و ولايت كليه، كه حقيقت امامت اوست ـ و نه اين بدن عنصريـ به عنايت الهي مسلط بر همه عوالم هستي است، و چيزي از احاطه علمي آن حضرت مخفي نمي ماند. به عبارت ديگر، تمام حوادث بزرگ و كوچك نظام هستي حتي پلك زدن انسانها، قيام و قعودشان، افتادن برگي از درخت و .. در معرض ديد اوست، و چيزي به نام زمان گذشته حال و آينده براي وي ـ همان حقيقت نوري ـ مطرح نيست. ليكن وقتي آن حضرت به مرحله ماده و عالم طبيعت ـ يعني مرحله ناقص ـ مي رسد، مانند ديگران است؛ بدين معنا كه شايد چيزي را نخواهد بداند و از سيطره عالم كنوني او خارج باشد.

 

البته فرق او با ديگران اين است كه ديگران به آن خزانه بي پايان راهي ندارند، لذا ممكن است دلشان بخواهد چيزي را بدانند، ولي نتوانند؛ اما صاحب ولايت كليه كه كليد دار و خزان آن خزانه بي پايان است، هر چه را بخواهد مي تواند بداند.

از اينرو در روايت آمده است: «إن الإمام إذا شاء أن يعلم علم» يعني امام معصوم هر چه را بخواهد بداند مي داند. (كافي ج1 ص852)

(ر.ك. به "علي عليه السلام، مظهر اسماي حسناي الهي"، آيت الله جوادي آملي)

مشاوره مذهبي ـ قم.

 


 

اكنون در زمان غيبت امام عصر (عج)، ولايت ايشان چگونه است و در چه اموري جاري است؟

دوست محترم!

1. ولايت از يك حيث به دو قسم يا دو شعبه تقسيم مي شود: يكي ولايت باطني و تكويني است و يكي ولايت ظاهري؛ اولي اصلاً نياز به حضور فيزيكي امام معصوم در بين مردم ندارد. چنانچه در زمانه حضور ائمه(ع) امام از افرادي در دوردست مملكت اسلامي و غايب در مدينه و كوفه و... دستگيري معنوي مي كردند و توفيق به آنها مي دادند، توسلات آنان را پاسخ مي گفتند و...، امروز نيز امام عصر(عج) از پشت پرده غيبت همان كار را مي كند و هيچ نائبي هم در اين بخش ندارد.

 

اما ولايت ظاهري كه همان خلافت ظاهري و تبيين و اجراي احكام الهي است، در زمان غيبت باز هم از آن امام معصوم است، ولي اعمال آن نائبان آن حضرت كه همان فقهاي جامع الشرائط هستند، واگذار شده است. چنانچه در زمان حضور هم، حضرات معصومين(ع) براي ممالك دور و نزديك، نماينده و نائب داشته اند، در دوران غيبت هم اين امر را به نحو عام به فقهاي عادل سپرده اند. مثلا، امام علي(ع) خود حاكم همه كشور اسلامي است، ولي مالك اشتر را به نيابت از خود به مصر مي فرستد، يا سلمان را نائب خود در مدائن قرار مي دهد تا به جاي او بيان و اجراي احكام الهي و رهبري جامعه را بر عهده گيرند.

 

امروز نيز خلافت ظاهري امام عصر(عج) از سوي فقهاي عظيم الشأن قابل نيابت است، كه به آن نيابت عام مي گويند.

 

خود امام عصر(عج) فقهاي واجد شرايط را به اين مقام، به خصوص در تبيين دين، نصب كرده است؛ پس ولايت فقيه به نيابت امام عصر(عج)، امروزه به مثابه نيابت سلمان و مالك اشتر از جانب اميرالمؤمنين(ع) است.

 

در وجود نيابت عامه براي فقها به طور كلي اختلافي بين فقها نيست؛ ولي در حدود و ثغور آن اختلافاتي هست، كه پرداختن به آن مجال ديگري مي طلبد.

 

مشاوره مذهبي ـ قم.

 

 

بای بایاگراحیانا دوستان هرگونه پرسش و پاسخی در مورد مهدویت داشتند میتوانند در قسمت نظرات اعلام نمایند یا از طریق انجمن سایت به بحث بگذارند.

 

 


 

 

key word:پرسش و پاسخ مهدویت , پرسش , پاسخ , سوالات مهدویت, پرسش و پاسخ در مورد امام زمان  ,سوال در مورد امام زمان ,دانستنی هایی در مورد امام زمان,

 

 


 

 

منبع :http://iec-md.org/ahlulbayt/imam_mahdi_ganjineh_soaalaat.html

تعداد بازديد : 320
مطالب مرتبط
نزول حضرت مسیح در هنگام ظهور
پاسخ به شبهه به حج برویم یانه
جهان پس از ظهور حضرت مهدی علیه السلام چگونه است؟
سلاح امام زمان در آخرالزمان
دانلود کتاب پرسش و پاسخ مهدویت جلد1
پرسش و پاسخ در مورد امام زمان - بخش اول
بخش نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

از خادم مهدی حمایت کنید