close
تبلیغات در اینترنت
پاسخ به شبهه به حج برویم یانه

ورود به انجمن خادمان امام زمان

     http://www.besadegh.com/files/cache/7d2b35a112c88110021cb1d7ac890bae.jpg



برای مشاهده تمامی عناوین مطالب سایت خادم مهدی کلیک فرمایید.



http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/45384309249084608249.gif


انجمن خادمان امام زمان مکانی مناسب برای بحث و گفتگو در مورئ امام زمان (عج) میباشد.درضمن شما میتوانید درصورت علاقه مندی جهت ارتقای فرهنگ مهدویت مطالب ،تصاویر ،کلیپ و ... خودرا برای ما ارسال نمایید.


  برای ورود به انجمن خادمان امام زمان کلیک کنید.



http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/45384309249084608249.gif


آخرین اخبار ایران و جهان:

بصیرت

http://nateg.persiangig.com/basij/basirat-ghalamebasij.jpg


سلام دوستان


امروز اینجا اومدیم تا بگیم یک بخش بسیار مهمی به نام ( بصیرت )در تالار انجمن خادمین مهدی افتتحاح کردیم و مشتاقانه منتظر حضور گرمتان در این تالار هستیم.


اما بصیرت چیست؟

چرا بصیرت ؟

اهمیت بصیرت در چیست؟

در انجمن خادمین مهدی چگونه مباحثی مورد بحث است؟

در سایت خادم مهدی که مختص امام زمان است ، چرا میخواهیم درمورد بصیرت ، رهبری ، و فتنه ها صحبت شود؟


برای پاسخ به این سوالها و مشاهده ی کلیپ ها و تصاویر جالب ، صوت و متن های کوبنده و آگاهی دهنده به این قسمت از تالار انجمن مراجعه نمایید: بصیرت


برای ورود به انجمن اینجا را کلیک کنید



ورود به بخش بصیرت





جستجوگر پیشرفته سایت



آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
loading...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 108 tdet
4 653 sajad
7 1212 fatemeebi
3 599 alireza
2 839 ali23
1 759 ali23
4 1108 ali23
1 657 ashora
6 925 mahdi
3 1893 monji
1 668 monji
2 1093 monji

پاسخ به شبهه به حج برویم یانه
پاسخ به شبهه به حج برویم یانه

در این پست به بحث در مورد رفتن یا نرفتن به حج پرداخته شده است . از منابع مختلفی پاسخ های متفاوت بدست آمده است که شما میتوانید در ادامه مطلب آن هارا مطالعه فرمایید...

 

 

پاسخ نویسنده سایت : 

 

امروزه یکی از سوال های بسیار مهمی که اذهان عمومی را به خود مشغول نموده ،این است که که آیا با شرایط موجود میتوان به حج رفت یا نه؟ 

         در پاسخ به این سوال میتوان گفت که :

حج دو نوع است: 1 - حج واجب یا حج تمتع       2  - حج مستحب یا حج عمره مفرده

    حال این شبهه ای که امروزه به راه افتاده ، قصد دارد که به واجب الهی لطمه زده و ایرانیان را از رفتن به مکه باز دارد.در این پست بنده به تعدادی از این شبهه ها پاسخ خواهم داد.حج واجب برای استطاع شدن سه شرط اساسی دارد: 1 - سلامت جسمی 2- امنیت جانی 3 - تمکن مالی

حال شبهه اولی که وجود دارد این است که با اتفاقاتی که امروزه افتاده از جمله حادثه منا ، حادثه فرودگاه جده و سقوط جرثقیل طبق شرط دوم رفتن به حج ما نباید بخاطر امنیت جانی به حج برویم. اما در پاسخ به این شبهه میتوانم بگویم بله درست است که یکی از شرایط وجوب حج امنیت جانی میباشد اما الان شرایط به گونه ای نیست که بگوییم در مکه به هیچ عنوان امنیت وجود ندارد.زیرا در مورد فرودگاه جده میتوان گفت که در هر کجا افراد هوس باز و فاسقی وجود دارد و در مورد حادثه منا و سقوط جرثقیل میتوان گفت که شاید عمدی در کار بوده باشد ولی چون هنوز به یقین ثابت نشده و هنوز آشکارا جان مردم در خطر نیست پس بنابراین شرط دوم ساقط نمیشود و نباید از شرط دوم سو استفاده کرد چرا که حتی در زمان امام صادق هرکس که میخواست به حج برود دست راستش را قطع میکردند ولی امام صادق با توجه به شرایط زمان میگفتند که باز به حج بروید زیرا که اگر امروز نرویم اسلام در خطر بزرگی قرار دارد. شبهه دیگری که وجود دارد این است که بعضی ها میگویند که برای عبادت خدا لازم نیست که حتما به حج برویم بلکه خدا در همه جا حضور دارد و میتوان از همین جا به عبادت خدا مشغول شد در عوض اینکه پول خود را  در جیب عرب بریزیم ، در همین کشور خودمان آن را صرف فقرا بکنیم  


کعبه به دیدار خدا میرویم
او که همینجاست کجا میرویم

در جواب این شبهه نیز باید گفت که ولی که ایران به عربستان میبرد در مقابل پولی که عربستان از فروش نفت تنها در یک روز بدست میآورد بسیار ناچیز میباشد.پولی که برای نگهداری مکان عظیم مکه میشود بسیار بسیار بیشتر از آن است که ایرانیان در آنجا خرج میکنند و میتوان گفت که عرب ها اصلا چشمشان به پول ایرانیان نیست.راه دیگر اینکه ایران میتواند با اجاره هتل ها ، رستوران ها ، بازار ها و .... باعث شود که پولی که حاجیان با خود میبرند باز قسمت عظیم آن به ایران برگردد. و جواب دیگری که میتوان به این شبهه گفت این است که آیا به نظر شما با تحریم حج آیا حاجیان پول خود را صرف فقرا میکنند یا با لغو رفتن به حج سرگرم زندگی روزمره خود میشوند؟
شبهه دیگر اینکه میگویند به حج نرویم تا عربستان ادب شود ،در پاسخ به این شبهه نیز میگویم آیا واقعا فکر میکنید عربستان با تحریم نرفتن به حج به پای ایرانیان می افتد و عاجزانه خواهش میکند که باز به حج برویم؟آیا به نظر شما با این همه اذیتی که به حاجیان ایرانی میکند هدفش این است که ایرانیان را عاشق حج کند؟خیر عربستان از بودن ایرانیان در کشور خود شدیدا احساس ترس میکند و با هر ترفندی میخواهد که از آمدن ایرانیان به حج جلوگیری کند.
نفوذ ایرانیان به عربستان همچون خاری در چشم عربستان است .مطمن باشید حتی عربستان حاضر میشود مقداری پول به ایرانیان بدهد تا دیگر به حج نیایند . ودر آخر اینکه میگویم آیا اگر به شما در جایی که هم شما میتوانید در آنجا حضور داشته باشید و هم طرف دیگر آنگاه طرف مقابل به شما تعر کرده و شما را آزار دهد شما مثل دختر بچه ای گریه کرده و مکان را ترک میکنید ؟ یا در آنجا مانده و از خود دفاع میکنید؟بله در این زمانه ایران نباید خود را عقب بکشد بلکه باید استوار بایستد و از حق خود دفاع کند.در کل جواب من این است که به حج برویم ولی به شرطی که با یک دیپلوماسی قوی وارد صحنه شویم و از حقوق خود دفاع کنیم و طبق صحبت هایم علاوه بر بعد معنوی حج به بعد سیاسی آن نیز توجه کنیم.
......................................................................................................
جواب دیگر از منابع دیگر :

حج را می توان یکی از مهمترین و با شکوه ترین رویداد های مهم در جهان اسلام نام گذاری کرد چرا که مسلمانان با عقاید مختلف از سراسر جهان به سرزمین حجاز می آیند تا با اتحادی غیر قابل وصف زیباترین عبادات را شانه به شانه و در صفوف به هم پیوسته انجام دهند.

حج تمرینی است برای دوری از گناه و معصیت در زندگی ،تمرین و یادآوری بزرگی است که بهترین توشه انسان تقوی و پرهیزگاری است و تمرینی است برای برادری و اتحاد در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و قرآن مجید، چنانچه خداوند متعال می فرماید:

«الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا أُوْلِی الأَلْبَابِ: حج در ماههاى معینى است پس هر کس در این [ماه]ها حج را [برخود] واجب گرداند [بداند که] در اثناى حج همبسترى و گناه و جدال [روا] نیست و هر کار نیکى انجام مى‏دهید خدا آن را مى‏داند و براى خود توشه برگیرید که در حقیقت بهترین توشه پرهیزگارى است و اى خردمندان از من پروا کنید». «بقره:197»

در این نوشتار قصد داریم به یک سوال مهم و اساسی پیرامون مسئله حج پاسخ دهیم ،سوالی که با فرارسیدن موسم حج ممکن است در اذهان برخی از افراد خطور کند و پاسخ به این سوال می تواند اهمیت موضوع حج را به خوبی تبیین کند.
 
سوال :
اگر در سایت ها و وبلاگ ها و شبکه های مجازی جستجویی اجمالی داشته باشید،متوجه خواهید شد که مطالب متعددی پیرامون مخالفت با حج نوشته شده است که همگی حکایت از ترک این فریضه الهی دارد و از مسلمانان به دلائل مختلف خواسته شده است که این تکلیف الهی را ترک کنند.

از جمله ادله ای که در میان این استدلالات زیاد به چشم می خورد،این است که چرا هزینه های کلانی که برای حج خرج می شود را صرف رفع مشکلات در داخل از کشور نکنیم؟چرا حاجی ،هزینه سفر خود به  سرزمین وحی را صرف رفع گرفتاری از یک خانواده بی بضاعت ویا تهیه جهیزیه برای یک دختر جوان نمی کند و این شعر را نیز در استدلالات خود استفاده می کنند که:

دلخوش از آنیم که حج میرویم
غافل از آنیم که کج میرویم


کعبه به دیدار خدا میرویم
او که همینجاست کجا میرویم


حج به خدا جز به دل پاک نیست
شستن غم از دل غمناک نیست


حال سوال این است که
1- 
چون خدا در همه جا وجود دارد ما باید حج را ترک کنیم و به سرزمین وحی نرویم؟

2- 
آیا داشتن دل پاک و بی توجهی به فرامین الهی برای رسیدن به سعادت و خوشبختی کفایت می کند؟

3- 
آیا بهتر نیست که هزینه حج را برای رفع فقر در جامعه استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که در منطق راستین اسلام حج تمتع به عنوان یکی از واجبات الهی معرفی شده است که با فراهم بودن شرائط نافرمانی از آن گناه محسوب می شود و مسلم است که گناه نه تنها دل آدمی را پاک نمی کند، بلکه سبب تیرگی و تاریکی و ناپاکی قلب می شود.چنانچه از این مسئله می توان در پاسخ به تمام افرادی که با شانه خالی کردن از انجام تکالیف الهی ،آن هم فقط به بهانه پاکی دل ،استفاده کرد.

امام خمینی رحمه الله علیه در پاسخ به سوال سوم  و در تبیین فلسفه حج اینگونه می فرمایند:

«
یکی از وظایف بزرگ مسلمانان پی بردن به این واقعیت است که حج چیست و چرا برای همیشه باید بخشی از امکانات مادی و معنوی خود را برای برپایی آن صرف کنند.

چیزی که تا به حال از ناحیه ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض و یا جیره خواران به عنوان فلسفه حج ترسیم شده است این است که حج یک عبادت دسته جمعی و یک سفر زیارتی - سیاحتی است. به حج چه که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد و با چه کیفیت در مقابل جهان سرمایه داری و کمونیسم ایستاد! به حج چه که حقوق مسلمانان و محرومان را از ظالمین باید ستاند! به حج چه که باید برای فشارهای روحی و جسمی مسلمانان چاره اندیشی نمود! به حج چه که مسلمانان باید به عنوان یک نیروی بزرگ و قدرت سوم جهان خودنمایی کنند! به حج چه که مسلمانان را علیه حکومتهای وابسته بشوراند. بلکه حج همان سفر تفریحی برای دیدار از قبله و مدینه است و بس!» «صحیفه امام خمینی، ج 21، ص 77»

خلاصه کلام آنکه به تنهایی و در پستوهای خانه نیز می توان نماز را اقامه کرد و به تنهایی و در سرزمین خود می توان هزاران قربانی کرد و هزاران فقیر را سیر کرد، اما ابرقدرت های بزرگ دنیا را جز با وحدت و برادری و اتحاد و مقاومتی که در حج به نمایش جهانی گذاشته می شود، نمی توان شکست داد و این همان فلسفه مهم حج است که نه کمک به فقرا و نه قربانی و نه نماز و روزه هیچ کدام نمی تواند جایگزین آن شود .

همچنین توجه به این نکته لازم است که در کشور ما سالیانه هزاران سفر توریستی و تفریحی به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی صورت می گیرد که این مسئله در سال های اخیر نیز رواج بیشتری داشته است:

«
بر اساس آمار رسمی ترکیه، یک میلیون و 500 هزار ایرانی در سال 2011 به ترکیه سفر کرده‌اند که گردشگران ایرانی بعد از آلمان، روسیه و انگلیس بیشترین گردشگران ورودی به ترکیه محسوب می‌شوند.

ایران رتبه چهارم ورود گردشگر به ترکیه را داراست که درآمد حاصل از این گردشگران ایرانی برای ترکیه در سال 2011 رقمی معادل یک میلیارد دلار اعلام شده است.»[خبر گزاری فارس]

حال سوال اصلی این است که چرا هیچ فرد و یا گروهی خواستار تعطیلی این سفرها و صرف هزینه های کلان آن که گاها با هزینه های حج قابل مقایسه نیست، نمیشود؟

بسیار جالب است که در روایات اسلامی یکی از فوائد مهم فریضه حج ،رفع گرفتاری و  فقر از جامعه و همچنین توانگری افراد معرفی شده است که از جمله این روایات،دو روایت زیبا و شنیدنی از امام صادق علیه السلام است که می فرماید:

1- «ندیده ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت این خانه چنان سریع توانگری بیاورد  فقر بزداید»[امالی طوسی/694/1478]

2- «همچنین امام صادق علیه السلام در پاسخ به عمار که عرض کرد من خودم را آماده کرده ام که هرساله به حج بروم . یا مردی از افراد خانواده ام را با هزینه خود به حج بفرستم.

امام فرمود:آیا بر این کار مصمم هستی؟اسحاق گوید:عرض کردم آری،فرمود اگر چنین است یقین داشته باش که ثروتت زیاد خواهد شد و تو را نوید توانگری می دهم»[ثواب الاعمال/70/40]

نکات مهمی را می توان از این دو روایت بدست آورد:

نکته اول: حج نه تنها سبب فقر نمی شود بلکه علتی مهم برای توانگری افراد می باشد.
نکته دوم: آنچه در روایات مخصوصا در روایت دوم به آن تاکید شده است، توجه به این نکته است که نیت شخص سوال کننده آن است که یا خود به حج برود و یا فردی از خانواده خود که توانایی مالی ندارد را به همراه خود به حج ببرد.

نکته سوم: مسلم است وقتی حج حاجی مقبول می شود که او به فکر فقیران و نیازمندان جامعه باشد و از ثروتی که طبق روایات نصیب او می شود در راه رفع مشکلات و گرفتاری های جامعه استفاده کند.

در پایان آرزو داریم که مسافران سرزمین وحی بعد از مراجعت از این سفر آسمانی ،بیش از گذشته به فکر نیازمندان و مستمندان جامعه باشند و از برکاتی که در این سفر مقدس بهره برده اند در مسیر کسب رضایت الهی استفاده کنند

....................................................................................................

:منابع دیگر

جدیدا شبهه هایی ساختن که : “نرید به مکه پول تو جیب وهابی هایی نریزید که تعرض و جسارت کردن به ایرانی ها” و خیلی هم خوب دارن کار میکنن ، با استفاده از عواطف و احساسات میخوان این عمل واجب و قبیح جلوه بدن و سوال در ذهن ایجاد کنن مکّه و حج ، برویم یا نرویم؟

حقیقتا تعرض عربستانی ها به چند ایرانی خیلی کار زشت و کریهی بوده و فکر نکنم کسی منکر این بشه ، هر فردی هم وظیفه انسانی و دینیش هست که اعلام موضع و انزجار کنه به صورت پلاکارد، به صورت اعتراض به سفارت کشور مورد نظر یا اگر توان دارن تحریم اون کشور با نخریدن سوغاتی و….

ولی یک جریان زیر آبی فقط زوم کردن که ایها الناس نرید به حج تا عربستانی ها تنبیه بشن

باید چند تا سوال از این افراد پرسید:

در زمان شاهان گذشته آمریکایی ها در مملکت خودمون به زنان و مردان ما تعرض و جسارت کردن چه کردید؟

اسرائیلی ها از ۷۰ سال قبل دارن دسته دسته مسلمان کوچیک و بزرگ میکشن چه کردید؟

چند سال پیش در آمریکا و یک مدت بعد در اروپا چند جوان ایرانی کشته شدن.چه کردید؟آیا قتل بدتره یا تعرض؟

یک بار شد کمپین بزنید تحریم سفر به اروپا و آمریکا؟

سفر نه ، یک بار شد تو بازار دنبال کالای غیر خارجی باشید؟

کالا نه ، یک بار شد که بگید کوکا و نوکیا و هزار قلم دیگه مال صهیونیست ها و آمریکایی هاست نخریم؟

یک بار دم نزدد بابا رفتن به شبکه های اجتماعی درآمد داره برای اسرائیلی ها، حالا برای ما شدید پیراهن عثمان و ندای عدالت و آزادی!

دوستان بدونید کسانی که این حرف ها رو میزنن بزرگ نشدند مگر با سرلاک اصل امریکایی!

و اون دنیا نه تنها جلو کسانی که حج رفتن گرفته نمیشه بلکه جلو کسانی که بهشون واجب شده و نرفتن گرفته میشه ، همچنین کسانی که دم از انسانیت میزنن اما تفریح میرن اروپا و ترکیه و

ضمنأ با مصرف نکردن کالاهای خارجی نه کسی تلف شده نه اون دنیا مواخذه میشه.

 

البته واجب رو که نمیشه تحریم کرد ولی عمره رو میشه. استاد پناهیان و برخی از علما هم همین نظر رو فرمودند. در ضمن مواردی رو که مثال زدینجالب بود ولی انصافا با خیلیا برخورد شده. یعنی با آمریکاییا برخورد شده که الان نیستن. خلاصه ممنون ولی یه کم تند بود

..............................................................................................................................

منبع دیگر : 


بعد از حادثه رخ داده در فرودگاه جده حرف و حدیث ها و نقل های زیادی مطرح می شود نقل های سیاسی و اقتصادی از تحریم حج و نرفتن به حج، فارغ از نگاه های سیاسی و اقتصادی گفتگویی داشتیم با کارشناس مسائل دینی در خصوص شرایط و لزوم سفر به حج.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حجت اسلام و المسلمین حسن غفاری کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو پایگاه خبری ثامن اظهار داشت: هرمسمانی قرآن را می‌خواند و این آیه سوره آل‌عمران را که در خصوص حج واجب است  مشاهده می‌کند "وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطَاعَ إِلَیهِ سَبِیلا وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِیٌّ عَنِ العَالَمِینَ،در ذیل این ایه اگر تفسیرهای روایی را مشاهده کنیم، بحث استطاعت آن هم در حج واجب در این آیه به معنای سلامتی جسمی، توان مالی،امنیت اخلاقی است.

وی گفت:اگر فرد توان جسمی و مالی دارد اما امنیت جانی ندارد حج واجب هم واجب نیست چه رسد به حج مستحب، حج یک آئین الهی است و از مشخصات بیّن حج امنیت است، هر مسلمانی به‌خصوص شیعه این مسئله را شنیده است که امام حسین(ع) برای حفظ حری حج و مکه از سرزمین وحی جان در کف دست گرفت تا یزیدیان حریم امن خانه خدا را ناامن نکنند، اما در جریان حمله حسین بن نمر به مکه عبدالله بن زبیر دست روی دست گذاشت که یکی از ننگین‌ترین قطعات تاریخ امویان در جهان اسلام است که در آن جریان آن خانه خدا تخریب شد.

کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: مشخصه مکه امنیت آن است تا جایی که از محرمات مکه این است که حتی نباید یک پشه را کشت، اگر قرار باشد رفتن به مکه نماد امنیتی‌اش را از دست بدهد، کاملاً با فلسفه حج که از زبان خدا مطرح‌شده نه از زبان مفسران سیاسی و اقتصادی درتناقض است، در آیات و روایات زیادی مطرح‌شده که امن‌ترین مکان روی کره زمین مکه است، اگر کارکرد امنیتی به جهت سوء مدیریت مدیران مکه و نه به جهت احکام خدا از بین برود، در پاسخ به آن‌هایی که می‌گویند دلم زیارت‌خانه خدا می‌خواهد باید گفت دیگر اینجا حج آنچه مدنظر خدا می‌باشد نیست بلکه پیروی از هوای نفس است.

استاده حوزه خاطر نشان کرد: این نوع رفتار سعودی‌ها اختصاص به دوران بعد از انقلاب ندارد که عده‌ای ان را به انقلاب نسبت می‌دهند بلکه در دوران گذشته هم‌چنین بی‌حرمتی‌هایی بوده است ازجمله قضیه ابوطالب یزدی که با توجه به صحبت‌های گفته‌شده این مسئله رخ‌داده در زمان کنونی بسیار وحشتناک تراز آن  مسئله است زیرا آن‌ها  زمینه توهم و بهانه مانند استفراغ یزدی را داشتند اما در این قضیه حرامی بیّن الهی رخ‌داده است، حرامی که به خاطر آن خداوند یک قوم را سرنگون کرد.

وی افزود: در قضیه رخ‌داده در فرودگاه جده علاوه بر قضیه ناامنی،  باید گفت ما به سرزمینی سفر می‌کنیم که حرام خدا را حلال می کنند و صراحتاً با خداوند مبارزه می‌کند، به سرزمین سفر می‌کنیم که به قرآن و احکام الهی اعتنا نمی‌کنند، اگر سعودی‌ها این دو مأمور هتاک را اعدام و از ملت ایران عذرخواهی کنند می‌توان عمل عاملان قبیح را از رفتار سیاسی تفکیک کرد و برای ادامه راه تصمیم‌گیری شود و مسئولین  برای تأمین امنیت زائران شرایطی را مدنظر قرار دهند.

کارشناس مسائل دینی بیان داشت: برخی‌ها بی‌ایمانی را به اوج خود رساند و در مقابل افراد دلسوزی که از مسئولین انتظار رسیدگی داشتند و خواستار این بودند که همان‌گونه که در حادثه شیراز این‌همه حساسیت به خرج دادند در خصوص این مسئله هم حساس باشند بیان می‌کنند حادثه شیراز فراتر از حادثه جده و مهم‌تر است این کاملاً رفتار مغرضانه  و غیردینی است که حادثه جده را کوچک می شمرند، اگر امروز ایران در مقابل این هتک حرمت ایستادگی نکند  سعودی زده‌های داخلی گستاخ‌تر می‌شوند.

غفاری فر تصریح کرد: اما در پاسخ به افرادی که تحلیل‌های مادی گرایانه می‌کنند ،می‌گویند کلاً حج نرویم و سفرهای زیارتی را ضروری نمی‌دانند و می‌گویند به‌جای سفر حج کار اقتصادی انجام دهیم باید گفت مگر خود شما سفر نمی‌روید شما سفر کیش و خارج از کشور نمی‌روید شما پول هزینه سفرهای خود را هزینه کارهای اقتصادی کنید اصل سفرهای زیارتی توصیه‌شده است اما با شرایط خاص که باید تأمین شود.

وی گفت: این افراد که این‌گونه اظهارنظر می‌کنند از آب گل اتود ماهی گیری می‌کنند و با اصل مناسک حج مخالف هستند، آن‌هایی که می‌گویند امنیت نداریم درست می‌گویند باید امنیت تأمین شود سپس بر اساس ای‌ات و روایات الهی به حج می‌رویم اما باید مواظب بود عده‌ای با اصل زیارت مشکل‌دارند.

مدیر امور حج و زیارت موسسه امام رضا(ع) در پایان گفت: سفرهای زیارتی ازجمله حج را برای همیشه قطع نمی‌کنیم بلکه این سفرها را قطع می‌کنیم تا ابروی الف سعود برود و امنیت را تأمین کند وگرنه  حجان هم حج واجب توصیه دین است امامان و اهل‌بیت چندین بار به حج مشرف شدند پس همه باید هوشیار باشند و این دو مسئله را از هم تفکیک دهند اصل حج را نباید زیر سؤال برد بلکه لزوم لوازم حج  ازجمله امنیت تأمین باشد وگرنه خیلی‌ها دنبال این هستند که حج از زندگی مسلمین حذف شود.

.............................................................................................................................................................................................................................................................................

 منبع دیگر :

واکنش معظّم له به حادثه فرودگاه جده / در هر برنامه ای عزّت کشور و مردم باید حفظ شود

 

مسؤولان کشور از این مساله ساده نگذرند، تا کی باید عمره مستحب به هر قیمتی برویم، به علما در مسجد پیغمبر اهانت می شود، در فرودگاه به برخی اهانت کرده اند؛ چرا ما باید تن به اهانتی بدهیم که می خواهیم یک مستحب را انجام دهیم

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با بیان این که ما مایل نبودیم حادثه ناگوار فرودگاه جده رسانه ای شود و توصیه هم می کردیم این موضوع را رسانه ای نکنید، اظهار داشتند: به هر حال با توجه به رسانه ای شدن این خبر ناگوار ناچاریم در این باره نکاتی را بیان کنم. سؤال ما از مسؤولان حج این است که عمره مستحب را باید به هر قیمتی برویم؟ ما نمی خواهیم مساله تحریم عمره را پیش بکشیم، اما آیا باید به هر قیمت رفت و به هر ذلتی تن داد؟

معظّم له تأکید کردند: به مسؤولان سعودی می گویم شما ساخت و سازهای عظیمی کردید که خوب است، اما مهم تر از همه امنیت است آن هم امنیت ناموسی؛ اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد آیا در کوچه و پس کوچه های مکه و مدینه امنیت خواهد بود؛ اگر امنیت آنجا متزلزل شود مردم دنیا درباره شما چه خواهند گفت؟

ایشان یادآورشدند: مسؤولان کشور از این مساله ساده نگذرند، تا کی باید عمره مستحب به هر قیمتی برویم، به علما در مسجد پیغمبر اهانت می شود، گاهی عمامه شان را انداخته اند، در فرودگاه به برخی اهانت کرده اند؛ چرا ما باید تن به اهانتی بدهیم که می خواهیم یک مستحب را انجام دهیم؛ این حادثه ای نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: امام راحل رضوان الله تعالی علیه با انقلابی که با کمک مردم کرد عزت و آبرو برای کشور فراهم کرده، به نحوی که شش وزیر خارجه مهم یک طرف می نشینند و وزیر خارجه ما هم یک طرف می نشیند و با هم ماه ها صحبت می کنند این عزتی است که انقلاب برای ما فراهم کرده است.

ایشان تصریح کردند: امروز در رسانه های دنیا هر روز خبری از ایران وجود دارد و این نشانه عزت ما است، نتیجه صحبت و مذاکرات ان شاءالله به جایی خوب برسد، اما خود این برنامه عزت است نیاییم عزت خود را از دست بدهیم، بنشینند مطالعه کنند و ببینند چه می شود کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: امیدواریم تمامی برنامه های ما عزت آفرین باشد، اگر دیدیم جایی عزت نیست آن را رها کنیم؛ خداوند شر اشرار را از سر همه مسلمانان قطع و کوتاه کند.

 

تعداد بازديد : 266
مطالب مرتبط
نزول حضرت مسیح در هنگام ظهور
جهان پس از ظهور حضرت مهدی علیه السلام چگونه است؟
بخش نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

از خادم مهدی حمایت کنید